Як допомогти дитині адаптуватися у новому колективі
Із повномасштабною війною багато людей вимушені змінювати місця проживання. Дітям, зокрема, доводиться пристосовуватись до нових шкіл, однокласників, вчителів…
А що робити, якщо дитина важко адаптується в колективі?
Однією з найважливіших умов формування колективу є врахування вікових особливостей дітей. Розгляньмо основні вікові періоди:
✔ МОЛОДШИЙ ШКІЛЬНИЙ ВІК. Дитина будує взаємини з однолітками на основі встановлених правил поведінки. В оцінках одне одного домінують рольові, а не особистісні характеристики. У процесі навчальної діяльності учні демонструють власні можливості й одержують суспільну оцінку з боку вчителя/-ки та однокласників, яка здебільшого залежить від того, як до тих чи інших учнів ставиться учитель/-ка.
✔ ПІДЛІТКОВИЙ ВІК. У дитини активно формується образ «Я». Взаємини з однолітками стають більш вибірковими, стабільними та незалежними від дорослих. Статус особистості визначають уже її вольові й інтелектуальні риси. Емоційні зв’язки в колективі настільки значущі, що їх порушення призводить до психологічних зривів і дискомфорту. Норми відносин підлітків переважно регулюють їхню поведінку.
✔ РАННІЙ ЮНАЦЬКИЙ ВІК. Спілкування з однолітками стає одним із найважливіших джерел інформації, умовою формування ціннісних орієнтацій, специфічним видом емоційного контакту, необхідного для розвитку емоційно-почуттєвої сфери особистості. Домінує потреба у визнанні, насамперед цінується порозуміння.
Як допомогти дитині адаптуватися?
☑️ звертатися на ім’я;
☑️ допомагати відчути, що дитину визнають і вчителі, і ровесники;
☑️ часто використовувати виховні та методичні можливості гумору, поганий настрій учителя/-ки не має впливати на дітей;
☑️ будувати співпрацю на оптимістичних установках, адже віра в дитину — запорука позитивного психологічного комфорту в колективі;
☑️ бути щедрим на похвалу;
☑️ використовувати педагогічний такт як засіб гармонізації спілкування;
☑️ невимушено розмовляти з учнями про їхні інтереси;
☑️ забезпечувати педагогічну підтримку;
☑️ робити акцент на сильних сторонах дитини.
Джерело: